вторник, 9 февруари 2010 г.

Бенковски - много фешън...



Моля, хора със слабо сърце и нерви да подминат диалога по долу.
Става въпрос, че обяснявах за Априлското въстание на един тийнейджър:


- В опит да убият Тодор Каблешков в Копривщица гръмнала първата пушка. / това дословно от учебника /
- Защо е гръмнала?
- Защото са застреляли заптието.
- Кой го е застрелял?
- Че откъде да знам кой точно. Въстаниците.
- Какво е заптие?
- Турски представител на властта. С една дума – полицай.
- Аааа – ми така кажи – ченге. Значи са освободили Тодор Каблешков?
- Не са го освободили, защото той не е бил затворен някъде, че да го освобождават.
- Ми нищо не разбрах.
- Представи си, че вървим двамата с теб по улицата, изведнъж – фрас – едно ченге се появява и иска да те арестува и аз бууумм и право в тиквата. И после пишем писмо и го подписваме с кръвта му.
- Ииии ... ЯКО!
.......
Малка пауза и ме атакува отново:
- Ти знаеш ли, че Бенковски ходил много фешън?
- Моля?
- Ми готини дрехи имал. И на бял кон се разкарвал. Що се нарича Хвърковата чета?
- Сигурно защото конете били много бързи, сякаш летяли...

...След още четене, плахо питам:
- И сега можеш ли да ми кажеш защо изобщо избухва Априлското въстание?
- Ми щот искали да се бият. Пък и тя госпожата каза да не четем от учебника, защото нищо вярно не пишело.


Тук ми писна и хвърлих учебника.
Та питам аз – кой пише тези учебници? Тия учителки какво толкова обясняват, че едно дете не може да разбере що е робство в началото на втория срок? И как изобщо ще имат желание децата да учат?

5 коментара:

  1. Историята (като наука, ако изобщо може да се нарече така) е от най-манипулираните. Там, ако има нещо вярно, това са датите. (По-големият процент от тях). Останалото е слугинажна интерпретация.

    ОтговорИзтриване
  2. Дам..и тук е мястото да се вметне, че историята се пише от победителите.
    Но аз имах предвид друго - по някакъв начин да се предизвика интереса на децата към тази сложна за тях материя. Да се възбуди любопитството. Да се пише на по-достъпен език, че поне да запомнят нещо. А относно датите - има си справочници. Аз дати не помня. :)

    ОтговорИзтриване
  3. Интересът би могъл да се предизвика от учителя, колкото и да е скапан учебникът.
    Но... това е дълга тема... Имам усещането, че образователната система умишлено се руши през последните 20 години. Както и всичко...

    ОтговорИзтриване
  4. Факт. Пълна анархия и хаос, ниски стандарти и калпави поколения. Сигурно звучим като пенсионери, ама нивото наистина е стигнало някакво адски ниско дъно.

    ОтговорИзтриване
  5. Наистина зависи много от учителя. Аз за щастие имах прекрасен учител по история, който за съжаление вече е покойник. Разказваше толкова увлекателно и интересно, че запомняхме урока още в час.
    И Bla - прав си за анархията и ниските стандарти. Не знам каква ли страхотия ни чака с тия нови поколения....

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.