вторник, 5 април 2011 г.

"Потъването на Япония" - Сакьо Комацу


"Потъването на Япония"- Сакьо Комацу - Издателство „Отечество“, София, 1983г.

Онодера е инженер, специалист по дълбоководните батискафи.
Той и група учени изследват дъното на Японската морска падина, за да съберат достатъчно данни, свързани с подозренията на професор Тадокоро за грандиозен катаклизъм, който превръща Япония в евентуална бъдеща Атлантида...
Трагедията, която очаква близо сто и десет милиона души / направих справка, щото съм неверница – през 73-та действително са били толкова, а сегашното население на Япония наброява над 127 милиона души / е огромна. Остават без дом, без бъдеще, разрушена е една от най-силните икономики. Светът трябва да намери място и да подслони толкова народ. Дали всички ще са толкова солидарни и как ще възприемат чуждото нещастие?

„В продължение на една година Японският архипелаг ще се скрие под водата...
Съобщението на японското правителство потресе целия свят, но обикновените японци реагираха на нега неочаквано спокойно. Впрочем по-правилно бе тяхното състояние да се нарече духовна опустошеност.
Нямаше случай, при който човек с вопли и стенания да изскочи на улицата. Хората слушаха обръщението на премиера към народа и лицата им постепенно изстиваха, като се превръщаха в нищо не изразяващи маски.“

Дали японците са толкова студени и безчувствени, колкото изглеждат? Аз не мисля така.

„Да, японците са свикнали с бедствията“ — помисли си Онодера и почувствува как очите му се пълнят със сълзи. Нещо го душеше в гърдите. Един немец, посетил някога Япония и станал свидетел на големия пожар в Едо, бе писал: „Хората, чиито къщи изгоряха до основи, дори за миг не се поддадоха на тъгата. Те бяха с ведри лица. Въпреки че още не беше догорял пожарът, те вече чукаха с чукове на строежа на новите си жилища…"

Е... имаше малко лозунги за мир и солидарност между народите, всъщност изобщо нелишени от логика:

„— Съветският съюз, Северна Корея, Китай… — каза един от членовете на комисията. — Нашите най-близки съседи, а не можем да се евакуираме там, както би ни се искало…
— Много отдавна трябваше да се погрижим за дружбата и културния обмен с тези страни! — силно възмутен удари с юмрук по масата един от членовете на Комисията, представител от опозиционната партия. — Япония още от епохата Мейджи правеше всичко възможно, за да ги превърне в свои врагове. Ту икономическа, ту военна агресия, ту бяхме на страната на привържениците на студената война, като предоставяхме своята територия за военни бази… В общи линии провеждахме типично империалистическа политика. Сами сме си виновни, сами подготвихме съдбата на Япония на азиатско сираче. Дори и в следвоенните години не се замисляхме да възпитаваме младежта в дух на дружба и търпимост към народите на Азия. Така и не преодоляхме своето чувство на превъзходство и високомерие спрямо тях. В интернационалното възприятие на японеца, страните на Азия напълно отсъствуват. Какво представляват съвременните японци? Предварително програмирани за интензивна икономическа дейност животни с огромна кесия, които с презрение гледат на бедните и „непрограмирани“ азиатци. Какво би могло да се очаква от тях, ако им бъде позволено да се преселят в техните страни? „


Книгата се чете леко, като се изключат неприсъщите за мен японски имена и често трябваше да се връщам, за да се сетя за кого ставаше дума.
Пък имаше и картинки:








Филми по книгата:





Най-хубавото е, че книгата я има в читанката:
"Потъването на Япония"

Толкова ми мрънкаха да я прочета, че чак като станаха тия реални ужасии се сетих за нея.
********
Все пак - надявам се този глобален катаклизъм да си остане само на хартия.

19 коментара:

  1. Пха, по тази книга правих скици навремето с туш, ахаха, как ме нацели само :Р

    ОтговорИзтриване
  2. Нещо за Годзила няма ли, че с тия радиацонни бумове, току виж някой беден японски рептил да се събуди петдесет метра по-едър. :)

    ОтговорИзтриване
  3. Очакваме нашествието на японците! Тия яки типове ще пораздвижат света.
    :)

    ОтговорИзтриване
  4. Чела съм книгата, гледала съм филма. Нещо като пророчество за това, което става в момента...

    ОтговорИзтриване
  5. Ние блогърите сме хора с широки сърца - ако Нипон потъне, в моя дом има място за много гейши. А със сигурност Ел ще приюти клетите самураи с гооолеееемите.....хмхм.... мечове, нали Ел? :)

    Освен това Ел, ако Бургас и Варна бъдат погълнати от черноморието не се притеснявайте. Ти, Ностро, фрогито, Скай, винаги сте добре дошли при мен. Ето, има много място в мазето, даже и компотите от баба ще ви дам да отваряте. :)

    Колко съм добродушен, с добро трябва да ме помните, ей :Р :))

    ОтговорИзтриване
  6. Много особено е като нацелиш момента да четеш нещо такова, както се казва - съдбата има доста извратена представа за ирония.

    Ламота как ни нареди и четиримата между кацата с киселото зеле, рафта с витошки камънаци и двата сандъка кюмюр, дето още вярва, че ако прилъжа Искра Фидосова да седне отгоре му, ще стане на диаманти.

    ОтговорИзтриване
  7. Много интересно, и аз бях чувала за тази книга, но не съм я чела, достатъчни ми бяха откъсите, които си написала Ел, за да събудиш интереса ми ... Предвид и събитията, и политическата ситуация ... много странни съвпадения ... дано не се сбъдват, възхищавам се на японците и начина, по който възприемат и се справят с трагедията.

    ОтговорИзтриване
  8. Ха, Ел, това на третата картинка чертеж на мини атомна подводница ли е? Изглежда доста добре. Знам, че в Япония всеки си има такава, както при нас всеки си има колело. :D

    А аз в мазето на Ламот заедно с теб, Фроги и Скай не отивам. Там има прекалено много уреди за (гъзо)мъчения, така че ще е по-добре да отскоча до Фукушима 1 и да видя как ще ми подействат 40 хиляди сиверта на час. :D

    ОтговорИзтриване
  9. Хей! Върна ме в детството. Много добро ревю!

    ОтговорИзтриване
  10. Хей, Дивееее! Знаех си, че обичаш да рисуваш с туш! Я бързо да покажеш някоя скица! :)))

    Хахха, Скротуме - една Годзила искам да дойде и да удари един танц, събаряйки всички постройки по нашето черноморие. То незастроена скала не остана тук! :)))

    Светле, аз си падам по стройните, така ще щедро ти преотстъпвам мъжагите! :)

    Цвети, аз филмите не съм ги гледала, но мисля в най-скоро време ако ми остане свободна минута да осъществя това си намерение. :)

    ОтговорИзтриване
  11. Ламоте, сериозно ли имам свободен достъп до твоето мазе? Йееее!!! Айде да щурмуваме!
    Ам...луканки имаш ли там? Кървавица нещо...наденички...а? :)))

    А, Скай ако мислиш, че мога да паля печка, много се лъжеш. Ама ако ще правим опити за създаване на диаманти - вътре съм! :)))

    Eva Bor,предполагам всички като нас са впечатлени от начина по който японците се справят с реалната трагедия. А относно откъсите - понеже и мен дори само един цитат може да ме накара да прочета някоя книга - затова и създадох рубриката "Потопете се в света на..."
    С две думи - да паля хората. Няма само аз да се харча за книги, я! :))))

    ОтговорИзтриване
  12. Ностромо, би трябвало да е батискаф с вграден хамак, ама може и подводница да е...знам ли...:)))

    Ако не дойдеш в мазето на Ламот, лично аз ще побия дупки на капачките на компотите, че да изветреят! Пък на - посмей да не дойдеш! :)

    Иван, добре дошъл!
    Знаех си, че картинките имат ефект!
    :)))

    ОтговорИзтриване
  13. ама много противоречив народ са тва, японците.. наскоро четох една книга за японските войници и какво са правели по време на война. доста грозни, но детайлни картинки имаше.

    ОтговорИзтриване
  14. Аааа - хич не искам да знам!
    Достатъчно ужасии има.

    пп. Чакам си чакам тортата...

    ОтговорИзтриване
  15. Бати батискафа, ще кажа аз! :D
    Тъй като на въпросната рисунка не си личи, ще ни нарисуваш ли една по-нагледна и детайлна скица, че да си сглобя един вкъщи? :)

    ОтговорИзтриване
  16. Ще спретна една скица. Ти кажи какви екстри искаш.
    :)

    ОтговорИзтриване
  17. Ми минимум с два хамака, че в другия да се шири котакът (стига е ходил по мен) и отделение за компотите, на вратата на което да пише "Склад за гориво". :D

    ОтговорИзтриване
  18. ама нали знаеш, че тортата е с Условие? :)
    както кюфтетата ламотовски..

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.